Digital

Augmented Reality

Med Augmented Reality (AR) kan vi lägga ett extra lager av information över verkligheten. Vi kan nu berätta helt nya historier och förhöja upplevelsen av världen runt omkring oss.

Augmented Reality

HSB Drömbostaden

Läs mer om HSB Drömbostaden

Att förstärka verkligheten.

AR  – Augmented Reality eller Förstärkt Verklighet – är grafik som läggs ovanpå världen via glasögon, mobiltelefoner eller andra enheter. För det mesta trackar – följer – tekniken huvudets eller telefonens rörelser så man upplever att grafiken finns “i världen”. På så sätt förhöjer man den mänskliga upplevelsen av en plats eller ett objekt med hjälp av digital teknik. Därifrån kommer termen “Augmented Reality” – en förhöjning eller förstärkning av verkligheten. I konceptet ingår även artificiella ljudkällor och till och med – i de vildaste framtidsvisionerna – konstgjorda känsel-, doft- och smakintryck.

Image
Image

AR, MR eller XR?

Inom industrin skiljer man ofta på AR (Augmented Reality) och MR (Mixed Reality). Kortfattat är MR nyare, mer avancerade upplevelser där 3D-objekt och grafik läggs till sömlöst och integreras bättre med den verkliga världen. Användaren kan gå runt objekten, se dem ur olika vinklar och till och med interagera med dem. Alla mått är exakta, så om en 3D-soffa inte får plats i vardagsrummet kommer den riktiga inte heller få det. Här finns dock en viss begreppsförvirring. Till exempel kallar Microsoft sina rena VR-headsets för MR-headsets och Apple använder aldrig begreppet MR över huvud taget utan föredrar “AR” för alla sina AR- och MR-relaterade produkter.

Olika upplevelser, olika förkortningar.

AR är det äldsta, bredaste och mest etablerade begreppet, men de olika förkortningarna används för att definiera vilken sorts upplevelse man talar om. Om man till exempel pratar om en “MR-upplevelse” kan man utgå från att användaren på något sätt ska kunna titta på, placera ut, eller interagera med 3D-grafik. Ett exempel på en AR-produkt som inte inkluderas i begreppet MR är Google Glass – Googles tidiga AR-glasögon trackar inte världen utan nöjer sig med att lägga till information i form av text och bilder i ett hörn av synfältet.

XR (Extended Reality) kan ses som ett paraplybegrepp för alla besläktade teknologier: AR, MR, VR och alla framtida varianter. Förkortningen är tänkt att omfatta alla system som används för att förändra, förstärka, förhöja, utöka eller ersätta verkligheten.

Image
Case film

Framtidens datoranvändande.

AR är en mycket ung teknik. Det första AR-systemet konstruerades av det amerikanska flygvapnet i början av 1990-talet för att hjälpa mänskliga operatörer utföra komplicerade uppgifter genom att ge dem extra information i sina synfält. De utmaningar som ingenjörerna mötte för snart trettio år sedan har börjat kunna övervinnas på mer och mer förfinade sätt de senaste åren, framförallt genom landvinningar inom optik, sensorteknik, mjukvaruteknik och miniatyrisering av datorsystem.

Drömmen om smarta glasögon.

Många AR-system genom åren har använt olika typer av glasögon, hjälmar eller andra HMDs – Head Mounted Displays. Sådana AR-glasögon var ofta stora och klumpiga och kopplade till externa datorer som skötte de komplicerade beräkningarna. HMD-system har utvecklats snabbt under de senaste åren, med nya mobila lösningar som Microsofts Hololens och Magic Leaps One-headset. Drömmen är ett par vanliga glasögon med inbyggda kameror, skärmar och datorer som kan fungera som en dörr in i en förstärkt verklighet. Många utmaningar – framförallt optiska och mjukvarumässiga – står fortfarande i vägen för den drömmen, men vissa problem på både hård-och mjukvarusidan är redan lösta och andra är på god väg. HMD-system används redan i stor utsträckning inom vitt skilda industrier, och breda, konsumentanpassade enheter finns på horisonten. Den amerikanske futuristen och teknologiskribenten Tim Bajarin har förutspått att AR och VR kommer att vara det dominerande sättet som människor interagerar med datorer på inom 10-15 år.

Image

AR i din ficka.

En modern smartphone innehåller alla delar som behövs för att skapa en fantastisk AR-upplevelse. Den har en kraftfull dator, högupplösta kameror för tracking och video och andra inputs som lutningssensor, GPS och digital kompass. Pekskärmen är ett intuitivt interaktionssystem och telefonen är uppkopplad till internet. Som av en slump har smarta mobiler och surfplattor blivit perfekt anpassade för AR utan att vara specifikt utvecklade för det. Skärmteknologi, sensorer och mikroprocessorer har i första hand utvecklats av andra anledningar och det är först de senaste åren som hårdvaru- och mjukvaruutvecklarna helt och hållet har insett vad de mobila enheterna kan göra. Nu satsar teknologiföretag som Apple och Google stort på framtidens AR- och MR-upplevelser med sina ARKit- och ARCore-ramverk för mobila enheter. Där man förut har placerat ut fysiska trackingmarkörer för kamerorna kan de nya systemen istället “se” mått och avstånd i världen på ett mer direkt sätt genom automatiserad bildanalys – computer vision. Det blir dessutom allt vanligare att tillverkarna bygger in specialiserade AR-sensorer i sina apparater, till exempel dubbla kameror som kan känna av djup och avstånd.

Det är här, i framkanten av mobil AR-utveckling, som Hoy befinner sig. Genom att använda de senaste ramverken för utveckling av AR-applikationer kan vi hjälpa dig och dina användare att ta steget in i framtidens datoranvändning, redan idag.

Nyfiken på Augmented Reality – AR?
Kontakta gärna vår kundansvarige Mathias så berättar han mer.
mathias.flodin@hoy.se +46 (0) 734 22 33 42