Bok-mässanPlay

Projekt

Digitalt event

Industri

Kultur

Kund

Bokmässan

År

2020

Bokmässan i Göteborg är Nordens största mötesplats för bok- och biblioteksbranschen. I september varje år medverkar runt 3000 författare, forskare, serietecknare, politiker, journalister och kulturpersonligheter i debatter och diskussioner om alla tänkbara ämnen. På grund av Coronapandemin behövde Bokmässan 2020 ställa om och bli digital. Hoy fick uppdraget att utveckla Bokmässan Play.

”Man saknar den fysiska mässan så det nästan gör ont, men oj, vilken bra grej Bokmässan Play är!”

KOMMENTAR FRÅN ANVÄNDARE PÅ FACEBOOK

Nya funktioner för ett streamat mässprogram

Hoy är Svenska Mässans webbpartner och tillsammans hanterar vi ramverket för Svenska Mässans samtliga mäss-sajter. Bokmassan.se är en av de sajter vi jobbar mest med att uppgradera, och det var med stor entusiasm vi tog oss an uppdraget att utveckla Bokmässan Play.

Steget till streaming

Ramverket hanterar stora mängder komplex data och utvecklingen av Play krävde flera större anpassningar. Hoy byggde bland annat funktionalitet för att kunna visa ny information på programsidorna, en livemodul som visar vad som händer just nu och en ny översiktsgrid för att snabbt kunna få en överblick av programinnehållet.

“Hoy hjälpte oss att på extremt kort tid i ett pressat läge ställa om Nordens största kulturevenemang till digitalt format. Hoys insats bestod i att utifrån vår idé och vision om ett Bokmässan Play bygga ut och utveckla vår befintliga sajt i WordPress till en regelrätt Playtjänst med användarvänligt gränssnitt och tilltalande design – till en mycket kräsen målgrupp.”

MARIA ROGSTAD NORBERG, KOMMUNIKATIONSCHEF, BOKMÄSSAN


Ett kreativt och nära samarbete

Hoy har ett nära samarbete med Svenska Mässan och Bokmässan sedan flera år tillbaka. Våra UX designers och utvecklare tog ett gemensamt grepp om uppdraget och tillsammans med Bokmässan och Svenska Mässans utvecklingsteam bollade vi fram lösningar för ett Play-koncept där design och teknik synkar på bästa möjliga sätt. Som alltid är en nära dialog med kunden viktig hela vägen i mål. Alla i projektgruppen ska vara med på de beslut som tas och veta vilket slutresultat som kommer levereras.

“Vi är oerhört nöjda med Hoys insats, de visade prov på stor kreativ förmåga och hög kunskap kring UX-design. Då vi så att säga uppfann hjulet medan vi cyklade uppstod olika behov och önskemål löpande under processen. Hoy var mycket lyhörda och enkla att jobba med. De var på tårna hela processen igenom och som kund kände jag mig oerhört trygg med deras kompetens, tillgänglighet och leverans. Ett stort tack!”

MARIA ROGSTAD NORBERG, KOMMUNIKATIONSCHEF, BOKMÄSSAN

Resultat

Efter mässdagarna 2020 konstaterades att 373 000 visningar hade gjorts av de olika programpunkterna. I mars 2021 hade antalet visningar stigit till över 700 000 och otaliga positiva kommentarer hade kommit in från besökare i sociala medier.

Eftersom seminarieprogrammet spelades in kunde mässan fortsätta leva efter de fyra mässdagarna och ge ännu fler digitala besökare chansen att uppleva Bokmässan i Göteborg i efterhand.

Sedan dess har utvecklingen fortsatt, och Bokmässan Play har blivit en uppskattad och självklar del av mässan i stort.

Bokmässan i Göteborg nominerades till Stora Kommunikationspriset 2021 i kategorin ”Bästa innovativa kommunikation” för sitt arbete med Bokmässan Play.


Nästa

SMGTSales ToolApp

Gå till projekt
Vy från appen över Svenska Mässans område.