Vara Konserthus-Webb
Vara Konserthus var i behov av nya webbplatser för konserthuset och husbandet Bohuslän Big Band. Målet var att göra den digitala upplevelsen mer levande och ta en större plats i kundresan. Två separata webbplatser byggdes med gemensamma komponenter och CMS med stort fokus på tillgänglighet.
Gapskratt, gåshud och en tår i ögonvrån
Ett omfattande arbete gjordes med navigation och sidstruktur för att säkerställa att webbplatserna är enkla att använda. Med UX-design med animeringar byggdes levande och interaktiva element. En sökfunktion var ett grundkrav och vi valde tjänsten Algolia som ligger i teknisk framkant med en bra prismodell. Algolia har integrerats i webbplatserna och indexerar allt innehåll och presenterar resultat på ett föredömligt sätt.
Snabba laddtider, bra teknisk SEO samt maximal tillgänglighet utifrån gällande HTML5-, CSS 2/3- och W3C & WCAG-standarder var några av grundkraven för uppdraget. Ett annat var att höja användarupplevelsen i köpflödet för biljetter.
Lösningen blev en skalbar lösningsarkitektur baserat på ett Headless CMS i form av Sanity och två webbfrontar med delade komponenter och moduler men med olika grafiska identiteter utvecklade i NextJS. Teknikvalet syftade till att säkerställa skalbarhet och kreativ frihet att skapa starka digitala användarupplevelser.
Tillgänglig webbplats
Tillsammans med Vara Konserthus har vi lagt stort fokus på användbarhet och tillgänglighet. Webbplatsen har blivit granskad och följer WCAG nivå AA-standarden för tillgänglighet på nätet. Det innebär att Vara Konserthus är förberedda för EUs nya tillgänglighetsdirektiv 2025. Ett smakprov på en framtid där internet är tillgängligt för alla.