Semcon– Webb
Semcon är en internationell teknikpartner för företag och organisationer i förändring, med kontor i Sverige, Norge, och Brasilien. De erbjuder en mängd olika tjänster och jobbar utifrån devisen “Nya perspektiv på teknik”. Med sin nya webbplats ville de visa att det är människor som både utvecklar och använder tekniken.
”Teamet på Hoy har varit lyhörda för våra behov, men ändå säkra i sina rekommendationer. En bra dialog under resan har gjort att inga otrevliga överraskningar dykt upp och skapar en trygghet för hela projektet.”
Christian Borg, Digital marketing strategist på Semcon
Uppdraget
Semcon behövde en ny teknisk plattform och en webbplats som bättre presenterar deras erbjudanden – och de är många. Utmaningen låg därför i att strukturera och kategorisera tjänster på ett tydligt sätt både utifrån användarnas behov och den interna logiken för hur man pratar om och jobbar med sina erbjudanden.
Utifrån workshops med input från Semcon och SEO-mässiga insikter från vårt systerbolag Leit kartlade vi den nya sidstrukturen. Målet var att tydliggöra alla erbjudanden utifrån besökarens behov och driva mer trafik till Tjänste-sidorna som hade få besökare i förhållande till hur relevant information som finns där. Andra viktiga förbättringar handlade om att besökaren lättare ska hitta kontaktpersoner och intuitivt uppmanas till att upptäcka innehållet oavsett vilken anledningen är till att man besöker semcon.com.
"Hoy har varit en grym partner genom hela resan från att utvärdera användarstudier, agila designskisser, plattformsval fram till lanserad sajt."
Christian borg, Digital marketing strategist på semcon
Lösningen
Semcon.com är byggd i Sanity som är ett headless CMS och har integrationer mot Hubspot och TeamTailor där information och formulär-data läses in och filtreras på anpassade sätt för olika innehållstyper.
Det breda tjänsteutbudet kan utforskas på flera sätt: genom översikten, genom en A–Ö-filtrering, under en Bransch-kategorisering och via Söken som fångar upp fler sökord relaterade till tjänsterna än deras officiella kategorier och titlar.
Webbplatsen är också ett showroom för att visa upp projekt inom olika tjänsteområden. Under Projekt samlas “Case och insikter” där man kan filtrera på flera kategorier av exempel på hur det är att jobba med Semcon. Här har vi byggt en smarthet till modulerna så att innehåll visas på flera olika sidor vilket sparar tid vid innehållshantering.