Svenska Mässan – Webbshop

Närbild på en mobiltelefon som använder Svenska Mässans webbshop

Projekt

Webbshop

Industri

Näringsliv

Kund

Svenska Mässan

År

2023

2022 fick Hoy uppdraget att utveckla en webbshop för Svenska Mässan – där fokus låg på att sälja biljetter till de olika mässorna. Satsningen innehöll utformning av databaser, design och UX/UI för köpflödet samt front-och backendutveckling. Lösningen riktar sig mot både B2C och B2B, med betalning via kort, Swish och faktura.


Uppdraget

Webbshopen skulle möta de publika mässornas försäljningsbehov av biljetter. Centralt var att identifiera de olika mässornas gemensamma behov och synka dessa med en bra användarupplevelse och ett tydligt köpflöde.

Webbshopen har omfattande integrationer mot betaltjänsten Adyen. I den första versionen fanns betalsätten Swish och betalkort. I ett nästa steg byggde vi ut lösningen med fakturaköp via Walley och fler sorters biljetter och rabatter.

Utöver betaltjänsterna är vår lösning även integrerad med Svenska Mässans inpasseringssystem från Skidata och med en adminportal för hantering av besökare, biljetter och mässor.


Flödeskartor, prototyper och många timmar testning

Briefen var till en början grov och därför utvecklade vi en prototyp i ett tidigt skede som hjälpte till att synliggöra detaljfrågor att ta ställning till. Parallellt med UX-arbetet ritade vi flödeskartor för datatrafiken för att säkerställa nödvändiga integrationer och udda scenarion.


Under det första halvåret genomfördes tester i flera omgångar av databasens integrationer och köpflödet med uppsättning av biljetter och rabattkoder. För den här typen av komplexa byggen kan man aldrig underskatta tiden som krävs för tester. Det är där kvaliteten sätts under lupp och man tar alla avgörande detaljbeslut som säkrar en bra leverans.

Betalmetoder

  • Swish

  • Betalkort

  • B2C och B2B faktura via Walley


Övriga funktioner

  • Delning av biljetter

  • Dynamiska mejl-mallar

  • Köphistorik och biljetter kan sparas via köparens inlogg på Mina sidor

  • Global logik för att anpassa färger och logotyper till de olika mässorna


Biljetter

  • Entrébiljett

  • Play-access

  • Storköpskod. Köp av fler än 20 biljetter skapar en rabattkod att dela till fler

  • Seminariebiljetter med QR-kod för att hämta ut biljett i Print On -Demand-stationer

  • Paket-biljetter. Vid köp av en paketbiljett skapas flera enskilda biljetter till köparen


Nästa

SanktJörgenPark – webb

Gå till projekt